• امام کاظم علیه السلام فرمودند: خوشا به حال آن شیعیان ما که در عصر غیبت قائم ما، به ریسمان ولایت ما چنگ بزنند. کمال الدین، ج 2، ص 361.


تعداد بازدید
1058298


اوقات شرعی

تاریخ امروز

عضویت در خبرنامه
نام و ایمیل خود را وارد فرمایید




سفارش هاى حضرت صادق(ع) به نجاشى استاندار اهواز

سفارش هاى حضرت صادق(ع) به نجاشى استاندار اهواز

۱۳۹۵ جمعه ۸ مرداد
از رواياتى كه بسيار مفصّل هم هست، روايتى است كه شيخ حرّ عاملى در وسائل‏ الشيعة، از رساله

از رواياتى كه بسيار مفصّل هم هست، روايتى است كه شيخ حرّ عاملى در وسائل‏ الشيعة، از رساله غيبت شهيد ثانى نقل ميكند. عبداللَّه بن سليمان نوفلى، يكى از اصحاب امام صادق‏ عليه السلام اين روايت را از آن حضرت نقل كرده است. خلاصه روايت اين است كه عبداللَّه نجاشى - جدّ ششم نجاشىِ صاحب رجال - كه از دوستان و شيعيان امام صادق‏عليه السلام و علاقمند به حضرت بود، استاندار اهواز ميشود. به حضرت نامه مينويسد و درخواست ميكند كه حضرت برنامه ای براى او تنظيم كنند و دستورالعملى بنويسند تا او طبق آن عمل كند و بر خلاف رضاى خدا و رضاى مولاى خودش، امام صادق‏ عليه السلام قدمى بر ندارد. اين نامه به حضرت ميرسد و حضرت هم مطالعه ميفرمايند و جواب ميدهند.

 از دستوراتى كه حضرت در اين نامه به عبداللَّه ميدهند، معلوم ميشود كه امام صادق‏ عليه السلام چقدر به دوستان و شيعيانشان و به مؤمنين عنايت و محبّت داشته اند. غير از دستوراتى كه حضرت به واسطه پُستى كه عبداللَّه اشغال كرده به او ميدهند، بقيّه مطالب نامه در دو مطلب خلاصه ميشود:

 اول توصيه نسبت به آل محمّد و توجّه به خاندان عصمت و طهارت كه حتّي الامكان از آنها رفع ظلم بكند؛ چون بنى اميه و بنى عباس تا سرحدّ توانشان نسبت به آل محمّد ظلم روا ميداشتند و از هيچ چيز پروا نداشتند. ناحق و ناروا و بدون هيچ جرمى آنها را زندان ميكردند و شكنجه ميدادند. جرمشان فقط اين بود كه از خاندان عصمت بودند.

 حضرت ابتدا نسبت به اينها توصيه ميكنند. و بعد نسبت به دوستان و شيعيانشان. به قول خدا و رسول خدا درباره مؤمنين تمسّك ميكنند كه مؤمنين نزد اينها چقدر عزيزند و بايد رعايت احترام آنها بشود و نيازهايشان تأمين گردد.

 

کتاب شوق وصال جلد 1 صفحه 225- تالیف آیت الله صافی (ره) – تحقیق و نشر موسسه فرهنگی صاحب الامر(عج)





تاریخ روز
اوقات شرعی