• امام کاظم علیه السلام فرمودند: خوشا به حال آن شیعیان ما که در عصر غیبت قائم ما، به ریسمان ولایت ما چنگ بزنند. کمال الدین، ج 2، ص 361.


تعداد بازدید
1058359


اوقات شرعی

تاریخ امروز

عضویت در خبرنامه
نام و ایمیل خود را وارد فرمایید




ولايت يا حيات حقيقى‏

ولايت يا حيات حقيقى‏

۱۳۹۵ جمعه ۱۹ آذر
از ظاهر آيه بر مى‏آيد كه انسان پيش از آن‏كه در زمره عباد صالح در آيد مرده بوده و حيات نداشته است. حيات و زندگى از هنگامى به او عنايت مى‏شود كه دست ولايت بر سر او قرار گيرد: «وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ»، «مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِّنْ ذَكَرٍ اَوْ اُنْثَى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَوةً طَيِّبَةً»؛ انسان‏ها تا وقتى كه عمل صالح انجام نداده‏اند داراى حيات انسانى نيستند.

ولايت يا حيات حقيقى‏

 از ظاهر آيه بر مى‏ آيد كه انسان پيش از آن‏كه در زمره عباد صالح در آيد مرده بوده و حيات نداشته است. حيات و زندگى از هنگامى به او عنايت مى‏ شود كه دست ولايت بر سر او قرار گيرد: «وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ»، «مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِّنْ ذَكَرٍ اَوْ اُنْثَى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَوةً طَيِّبَةً»؛ انسان‏ها تا وقتى كه عمل صالح انجام نداده‏اند داراى حيات انسانى نيستند.

 حياتى كه از طرف حق تعالى‏ به انسان‏ها داده مى‏ شود غير از آن حيات جسمانى و مادى است كه قبلاً داشته‏اند؛ آن حيات، حياتى مادى است، حياتى حيوانى و كثيف است و داراى ارزش نيست ولى اين حيات، حياتى پاكيزه است و هميشگى است و مرگ ندارد.

 موت انسان در هنگام مرگ موت حيوانى است و حيات انسانى او هميشگى است و پس از مرگ نيز دوام دارد. انسان با مرگ از حيات كثيف دنيوى بيرون مى‏رود و چنانچه داراى حيات الهى و انسانى باشد پس از مرگ نيز همچنان زنده خواهد بود: «اُوْلئِك كَتَبَ فِى قُلُوبِهِمُ الإِيْمانَ وَ أَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ».

 هر موجودى در مرحله‏اى از حيات قرار دارد و در همان مرحله داراى روح خاصى است؛ نبات داراى حيات است و روح نباتى دارد، حيوان داراى حيات است و روح حيوانى دارد، انسان نيز اگر در زمره عباد صالح نباشد داراى روحى حيوانى است و تفاوتش با ساير حيوانات در قيافه ظاهرى او و بهره‏ هايى است كه از نظر عقل و تفكر دارد، امّا اگر مصداق عباد صالح باشد روح ديگرى پيدا مى‏ كند كه روح الهى است و روح الهى به آنها عنايت مى‏ شود.

 

کتاب شوق وصال جلد 1 صفحه 2- تالیف آیت الله صافی (ره) – تحقیق و نشر موسسه فرهنگی صاحب الامر(عج)





تاریخ روز
اوقات شرعی