• امام کاظم علیه السلام فرمودند: خوشا به حال آن شیعیان ما که در عصر غیبت قائم ما، به ریسمان ولایت ما چنگ بزنند. کمال الدین، ج 2، ص 361.


تعداد بازدید
1059923


اوقات شرعی

تاریخ امروز

عضویت در خبرنامه
نام و ایمیل خود را وارد فرمایید




نقش معصيت در از بين بردن چشم و گوش باطنى‏

نقش معصيت در از بين بردن چشم و گوش باطنى‏

۱۳۹۵ شنبه ۱۴ اسفند
كسانى كه پيروى از هواى نفسانى و شيطان مى‏ كنند، در فضاى باطن و در آن سرّ و ضميرشان، مثل گرد و غبارى مى‏ شود و مجاور باگوش باطنشان سر و صدايى مى‏ شود

نقش معصيت در از بين بردن چشم و گوش باطنى‏

 كسانى كه پيروى از هواى نفسانى و شيطان مى‏ كنند، در فضاى باطن و در آن سرّ و ضميرشان، مثل گرد و غبارى مى‏ شود و مجاور باگوش باطنشان سر و صدايى مى‏ شود كه مانع از اين مى‏ گردد كه بتوانند از ديد چشم باطنى استفاده بكنند و گاهى اگر اين برنامه (معصيت الهى) ادامه پيدا كند چشم باطنى را از كار مى‏ اندازد امّا - ابتدايش - به صورت حاجب و مانع است كه قابل زوال است؛ يعنى چنين انسانى قابل برگشت است.

 حرّ بن يزيد رياحى همين‏طور بوده است يعنى به آن حد نرسيده بود كه باطنش فلج شده باشد؛ فقط فضاى باطنش را مانع گرفته بود، مانع كه بر طرف شد چشم باطنى ديد و گوش باطنى شنيد.

 

 اثر پيروى از هواى نفس‏

 امّا اگر معصيت ادامه پيداكند چشم باطنى ديگر از ديد مى‏ افتد و فلج مى‏ شود، مثل چشم ظاهرى كه يك وقت به حدّى مى‏ رسد كه اصلاً كور مى‏ گردد، نه اين كه چشم سالم باشد و به واسطه مانع نبيند، نه! بلكه نديدنش به‏ خاطر سوء اختيار خودش است، يعنى اين انسان مثل ديگران اوّل چشم داشته، چشم هم سالم بوده، لكن پيروى از نفس امّاره و هوى و هوس و شيطان و مطلق العنان بودن در ارضاى غرايز و جلب منافع و لذايذ، اينها ديد باطنش را باطل كرده است، يعنى كور شده است.

 

کتاب شوق وصال جلد 1 صفحه 7- تالیف آیت الله صافی (ره) – تحقیق و نشر موسسه فرهنگی صاحب الامر(عج)





تاریخ روز
اوقات شرعی