• امام کاظم علیه السلام فرمودند: خوشا به حال آن شیعیان ما که در عصر غیبت قائم ما، به ریسمان ولایت ما چنگ بزنند. کمال الدین، ج 2، ص 361.


تعداد بازدید
1047154


اوقات شرعی

تاریخ امروز

عضویت در خبرنامه
نام و ایمیل خود را وارد فرمایید




اركان نظام تربيت روحى

اركان نظام تربيت روحى

۱۳۹۹ جمعه ۹ خرداد
همچنان كه در تربيت جسمى، عقل تنها كافى نيست، عاطفه هم لازم است. نظام تربيت روحى هم همين طور است يعنى بدون عاطفه مختل است و مى بايد محبّت داشته باشد. در نظام تربيت روحى سه ركن وجود دارد:

 اركان نظام تربيت روحى

 همچنان كه در تربيت جسمى، عقل تنها كافى نيست، عاطفه هم لازم است. نظام تربيت روحى هم همين طور است يعنى بدون عاطفه مختل است و مى بايد محبّت داشته باشد. در نظام تربيت روحى سه ركن وجود دارد:

 1 - مربّى.

 2 - محيط تربيتى.

 3 - شخص مورد تربيت.

 مربى بايد نسبت به شخص مورد تربيت، محبّت داشته باشد.

 شخص مورد تربيت هم بايد نسبت به مربّى محبّت داشته باشد.

 محيط تربيتى هم بايد محيط دوستانه و صميمانه اى باشد.

 وقتى اين سه تا جمع شد، نظام تربيت روحى كامل مى شود و الّا يا اصل تكامل تحقّق پيدا نخواهد كرد يا اگر هم تحقّق پيداكرد ناقص تحقّق مى يابد. اين برنامه در تمام اديان، به خصوص اسلام و بالاخص مكتب تشيّع عملى گرديده است.

 نسبت به مقام امامت اخبار زيادى داريم كه اينها چقدر مهربان بوده و محبّت داشته اند، اگر باورمان بيايد كه حضرت حجّت چقدر به دوستانشان لطف دارند، انسان از شدّت شَعَف ممكن است از خود بى خود شود، چقدر تفقّد كرده اند، چقدر از آزرده شدن يكى از دوستانشان ناراحت شده اند.

 امر دوّم، شخص مورد تربيت است. در اسلام بلكه در مطلق اديان و خصوصاً مكتب تشيّع برنامه هاى مختلفى است كه شيعيان از روى محبّت پيروى كنند و نسبت به رسول خدا و ائمّه، محبّت داشته باشند تا جاذبه محبّت، آنها را حركت دهد و شيعه حقيقىِ واقعىِ با محتوا بشوند، اگر محبّت كامل شود حتماً شيعه خواهد شد؛ آن هم شيعه واقعى.

 يكى از اين امور كه موجب شناخت مى شود تقواست. معصومين عليهم السلام را بايد شناخت كه مجسمه حق و عدلند خير مطلق هستند. البتّه اين شناخت كم است، شعاعش واسع نيست. شناختى كه خيلى شعاعش واسع است اين است كه انسان وارد مرحله تقوا شود، وقتى به اين مرحله واردشد ديگران را رها مى كند: «فَأَعْرِضْ عَمَّنْ تَوَلَّى  عَن ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَوةَ الدُّنْيَا». رها كن آنهايى را كه فقط همّ و ذكرشان دنياست.

 آن وقت تشخيص صد در صد واقعى پيدا مى كند و تيرش به هدف مى خورد و مى رود آنها را پيدا مى كند. آنها هم به سراغش مى آيند و از او دستگيرى مى كنند، آن وقت حبّش و بغضش للَّه و فى اللَّه است و با اين سرمايه شناخت و محبت اولياء، راه استكمال نفس و سير الى اللَّه را طى مى كند، محبّت، او را جذب مى كند. مجذوب حق و اولياء حق مى شود. سالكِ مجذوب مى شود.

 

کتاب شوق وصال جلد 1 صفحه51- تالیف آیت الله صافی (ره) – تحقیق و نشر موسسه فرهنگی صاحب الامر(عج)





تاریخ روز
اوقات شرعی